Ostatnio zaczęłam piec chleb na zakwasie. Zauważyłam, że po takim prawdziwym (!!!) domowym zakwasie mój żołądek czuje się dobrze 🙂

Jeżeli macie od kogo wziąć zakwas to super, a jeżeli nie to trzeba go zrobić samemu. A jak go zrobić? O tym tutaj.

Na początek bierzemy 300 gram mąki żytniej razowej (tzw. żurek), dodajemy nasz zakwas, około 250ml wody i mieszamy łyżką. Jeżeli będzie mało wody to dolewać po troszeczku, aż do uzyskania konsystencji gęstej pasty. Przykrywamy czystą ściereczką i zostawiamy na około 10 godzin w ciepłym miejscu, żeby nam ładnie wyrósł 🙂

zakwas na chleb przepis jak zrobic poradnik domowe przepisy maka orkiszowa zytnia ziarna naturalnie naturalni zdrowa kuchnia gotowanie

Po 10 godzinach odkładamy 6 łyżek zakwasu na następny chleb (odłożony zakwas trzymamy w lodówce), dodajemy około 300 gram dowolnych pełnoziarnistych mąk np. 100 gram owsianej, 100 gram orkiszowej, 100 gram gryczanej. Można również dodać wedle upodobań około 50 gram otrębów, kilka łyżek słonecznika, siemię lniane, czarnuszkę… Wszystko co tylko chcemy 🙂 Dodajemy do tego jeszcze płaską łyżkę soli i wody około 300ml. Mieszamy do uzyskania konsystencji gęstej pasty, w razie potrzeby można dodać więcej wody.

Przekładamy wyrobione ciasto do foremki wysmarowanej delikatnie olejem kokosowym i przykrywamy czystą szmatką. Odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia na około 2 godziny.

Chlebuś pieczemy w temperaturze 200ºC przez 60 minut.

🙂

 domowy chleb na zakwasie przepis jak zrobic poradnik sklep maka orkiszowa zytnia ziarna naturalnie naturalni zdrowa kuchnia gotowanie

domowy chleb na zakwasie przepis jak zrobic poradnik domowe przepisy maka orkiszowa zytnia ziarna naturalnie naturalni zdrowa kuchnia gotowanie