Jak myślisz, co mają ze sobą wspólnego te wszystkie produkty? W powstawaniu ich wszystkich niezbędny był proces fermentacji. Piszę to ponieważ chcę uświadomić Tobie, że fermentowana żywność to nie tylko kiszona kapusta, kefir, piwo i wino. Fermentacja jest zjawiskiem bardzo powszechnym a “prawdziwa” żywność (czyli nie taka z wielkich fabryk i supermarketów) bardzo często zawiera fermentowane składniki.

Przyjrzyjmy się dokładniej tym produktom i roli fermentacji w ich powstawaniu.

Zacznijmy od kawy i kakao. Tu fermentacja jest używana do oddzielenia miąższu owoców od ziaren. Za sprawą fermentacji można łatwiej oddzielić nasiona, na których nam zależy. Taka obróbka przy pomocy bakterii fermentacyjnych wpływa także na smak i aromat. To właśnie dzięki obecności fermentacji w procesie produkcji ziarna kawy i kakao zawdzięczają swoje charakterystyczne właściwości.

Podobnie sytuacja wygląda w przypadku herbaty. Od czasu i warunków fermentacji zależy jaki rodzaj herbaty uzyskamy. Każdy rodzaj herbaty pochodzi z tej samej rodziny roślin (Camellia) a proces jej obróbki (z wykorzystaniem fermentacji) decyduje czy na końcu uzyskamy herbatę czarną, czerwoną, zieloną itp.

Parmezan to długo dojrzewający ser. Podczas leżakowania i dojrzewania (trwającego od kilku do kilkunastu miesięcy) bakterie zamieniają mleko w zupełnie nowy produkt czyli ser. Podczas dojrzewania zmienia się nie tylko konsystencja, ale także smak i aromat, z białka i tłuszczu mleka powstają bardziej skomplikowane związki. Proces ten sprawa, że parmezan ma tak charakterystyczny i głęboki smak i zapach. Podczas procesu fermentacji bakterie również rozkładają laktozę i kazeinę na całkiem nowe substancje, które są znacznie lepiej przyswajane przez człowieka, ale aby tego dokonać potrzebują czasu. Dlatego długo dojrzewające sery są znacznie zdrowsze i lepiej przyswajalne przez nasz układ pokarmowy.

A na koniec pierzga. Pierzga to połączenie pyłku kwiatowego, miodu i śliny pszczół. Podczas przebywania pierzgi w ulu dochodzi do jej fermentacji co znacznie zwiększa przyswajalność składników zawartych w niej składników. Pierzga to bogactwo witamin (A, z grupy B, C, PP, E, D, K), mikroelementów (magnez, żelazo, nikiel, cynk, selen, miedź, kobalt, chrom), makroelementów (potas, wapń, sód, fosfor, siarka, chlor) i enzymów (inwertaza, kataliza, pepsyna, trypsyna, lipaza, laktaza). Aby wzmocnić i zregenerować organizm warto zjadać łyżeczkę pierzgi każdego dnia.