Robienie zakwasu trwa 7 dni i jest tak naprawdę bardzo proste. Najlepiej jest wziąć od kogoś, jeżeli znamy kogoś kto piecze chlebek na zakwasie, ale nie każdy z nas ma taki dostęp, więc teraz napiszę, jak zrobić zakwas samemu. Zakwas dobrze przechowywany można używać przez kilka lat, gdyż przy każdym pieczeniu chleba się odnawia 🙂

Dzień 1 – w szklanej miseczce lub słoiku, wyparzonym i ostudzonym (zakwas nie lubi plastiku i obcych bakterii!) wymieszaj 5 łyżek mąki żytniej razowej (tzw. żurek) i 5 łyżek przegotowanej i ostudzonej wody. Wymieszaj na gęsta pastę. Jeżeli potrzeba dodaj troszkę więcej wody. Przykryj czystą ściereczką i zostaw na 24 godziny w ciepłym miejscu.

Dzień 2 – wyjmij połowę zakwasu i wyrzuć (lub hoduj z niego drugi zakwas). Dodaj 5 łyżek mąki żytniej razowej i około 5 łyżek przegotowanej i ostudzonej wody, wymieszaj. Przykryj ściereczką i odstaw na 24 godziny w ciepłym miejscu.

Dzień 3 – zrób to samo co w dniu 2.

Dzień 4, 5, 6, 7 – rób codziennie to samo co w dniu 2 i 3, czyli wyjmuj połowę zakwasu, a do pozostałej części dokładaj mąkę i wodę.

Po siedmiu dniach zakwas będzie już gotowy, więc można zabrać się za pieczenie zdrowego chleba 🙂

Kilka wskazówek:

– zawsze trzymaj zakwas w szklanym, czystym i wyparzonym pojemniku

– zakwas możesz przechowywać w lodówce uśpiony do dwóch tygodni (jeżeli go nie użyjesz musisz go wyjąć, nakarmić mąką żytnią i wodą przegotowaną i zostawić na 24 godziny, a potem znowu można schować do lodówki) w szklanym pojemniku przykrytym szmatką

– zakwas musi mieć dostęp powietrza, nigdy nie trzymaj go szczelnie zamkniętego

– zakwas lubi spokój (nie znosi wstrząsów, hałasu, kłótni i ciężkiej muzyki)

– do zakwasu używaj tylko mąki żytniej razowej

– zakwas musi być zdrowy!!! nie może spleśnieć, mieć żadnych plam, albo zalać się wodą – to znak, że coś jest nie tak i trzeba go wyrzucić.

– zdrowy zakwas ma skórkę na wierzchu i konsystencję gąbki 🙂

zakwas na domowy chleb na zakwasie przepis jak zrobic poradnik sklep maka orkiszowa zytnia ziarna naturalnie naturalni zdrowa kuchnia gotowanie