Często ludzie pytają się co jemy, czy mamy jakąś “dietę” albo czy jesteśmy wegeterianami? Dlatego postanowiłem napisać kilka słów o tym co jemy i jaki jest nasz nasz sposób na zdrowe odżywianie.

Przede wszystkim staramy się większość posiłków przygotowywać samodzielnie, dzięki temu wiemy co znajduje się na naszych talerzach. Wiem, że żyjemy w czasach kiedy nawet nie trzeba wychodzić z domu i wystarczy sobie zamówić jedzenie z dowolnego miejsca i ktoś przywiezie ci je pod drzwi. I mogłoby się wydawać, że samodzielne przygotowywanie posiłków jest stratą czasu. ale jest dokładnie odwrotnie. Przygotowywanie jedzenia we własnym domu to pełna świadomość tego co jemy i tchnienie życia w to jedzenie (w przeciwności do masowej produkcji w bezdusznych fabrykach o jadłodajniach).

Wchodząc do kuchni często nawet jeszcze nie wiem co przygotuję do jedzenia. Moje gotowanie to zazwyczaj całkowita improwizacja a przepisy traktuję jedynie jako inspirację. Staram się przygotowywać proste i kolorowe potrawy. I oczywiście smaczne  🙂

Drugim bardzo istotnym elementem w zdrowym odżywianiu to jakość składników. Staramy się wybierać najlepszej jakości składniki omijając szerokim łukiem to co najpopularniejsze na marketowych półkach. Szukamy lokalnych producentów żywności, unikamy żywności importowanych z odległych zakątków świata i stawiamy na jakość a nie na ilość. Takie podejście wymaga trochę wysiłku ale zapewniam, że przy odrobinie zaangażowania da się znaleźć w najbliższej okolicy dobrej jakości żywność.

Nie jesteśmy na żadnej diecie, nie jesteśmy także weganami ani wegeterianinami. Jesteśmy wszystkożerni 🙂 Według mnie określenie “dieta” powinno dotyczyć jedynie osób, które ze względu na swój stan zdrowia muszą zwracać szczególnie dużą uwagę na to co jedzą. Nasz sposób odżywianie jest przede wszystkim sezonowy. Jemy jak najwięcej tego co akurat mamy dostępnego świeżego.

Nie wybrzydzamy i nie marudzimy. Kiedy jesteśmy w domu do mamy niemal całkowitą kontrolę nad tym co jemy. Ale jeśli jesteśmy u kogoś to chętnie jemy to czym nas poczęstują. Szczególnie jeśli jest to najbliższa rodzina i znajomi. Pamiętaj, że jedzenie to nie tylko składniki, ale także serce które ktoś w nie włożył podczas przygotowywania.

Kiedy jesteśmy w innym kraju to staramy się jeść to miejscowi. Jeśli to możliwe to kupujemy jedzenie na ulicy, wybierając te miejsca w których jest najwięcej ludzi.

 

Co więc jemy:

  • dużo warzyw
  • fermentowane warzywa i owoce
  • mięso, ryby
  • jajka (od znajomych kur :))
  • kasze (koniecznie namoczone i podfermentowane)
  • oleje, masło i inne tłuszcze
  • owoce (sezonowe)
  • prawdziwy chleb na zakwasie
  • długo dojrzewające sery
  • zioła i przyprawy

Czego zdecydowanie unikamy:

  • cukru i różnego rodzaju słodzików
  • białej mąki i wszelkiego rodzaju sklepowych wypieków
  • żywności GMO (kukurydza, soja, itp.)
  • wysoko przetworzonej żywności
  • margaryn, oleju rzepakowego
  • konserwantów, barwników, ulepszaczy i dziwnych dodatków

A tu kilka przykładowych dań jakie pojawiały się na naszym stole: