Moje morsowanie zaczęło się z ciekawości i chciałem się przekonać jak to jest kąpać się w wodzie kiedy dookoła jest śnieg i lód. No i spodobało mi się 🙂

Zobacz i posłuchaj co o morsowaniu mówi lek. med. Sławomir Siemiątkowski:

Co przyda się podczas morsowania?

  • czapka, szalik, rękawiczki i ciepła odzież – ubierz się dobrze aby nie zmarznąć przed kąpielą i aby po kąpieli szybko się rozgrzać
  • coś ciepłego do picia – po wyjściu z zimnej wody dobrze rozgrzać się ciepłą herbatą
  • kąpielówki, strój kąpielowy
  • klapki, buty neoprenowe lub tenisówki – chodzenie po lodzie na boso może być niebezpieczne.  Stopy marzną najbardziej i najszybciej, stanie boso na zimnym lodzie lub w zimnej wodzie nie jest przyjemne
  • ręcznik – aby wytrzeć się po kąpieli
  • siekiera lub gruby kij – przyda się do wyrąbania przerębla

Porady i wskazówki:

  • zanim wejdziesz do wody dobrze się rozgrzej  – rozgrzewka jest bardzo ważna ale pamiętaj aby się nią nie zmęczyć i nie spocić, jak robi Ci się ciepło to zdejmij wierzchnie ubranie
  • po rozgrzewce rozbierz się do stroju kąpielowego i wejdź spokojnie, ale zdecydowanie do wody (nie wbiegaj) nacierając się wodą
  • po wejściu do wody zanurz się tak głęboko jak masz ochotę, możesz też pływać
  • kąpiel powinna trwać kilka minut ( ok 3-5 ) w zależności od indywidualnych predyspozycji, z każdym kolejnym razem (jeśli morsujesz regularnie – czyli co najmniej raz w tygodniu) będziesz mógł przebywać w wodzie nieco dłużej
  • po wyjściu z wody należy się od razu wytrzeć lub poćwiczyć (np. pobiegać) do czasu wyschnięcia
  • po wyjściu z wody można napić się gorącej herbaty
  • kilka godzin przed kąpielą warto zjeść posiłek i wypocząć
  • przed morsowaniem nie należy palić, pić kawy i alkoholu

Fazy morsowania – przebywania w zimnej wodzie:

FAZA 1 – Zimna woda działa jak bodziec i wywołuje wiele reakcji w ludzkim organizmie: krew odpływa z powierzchni ciała do wewnątrz, serce bije dużo szybciej i dostosowuje się do stresu wywołanego zimnem. Faza ta trwa to ok. 30-60 sekund i ma bardzo pozytywne działanie na nasz organizm.

FAZA 2 – Zaczyna się już utrata ciepła.

Faza 1 i 2 są stosunkowo dobrze tolerowane przez organizm. Dlatego morsowanie powinno się odbywać do tego momentu.

FAZA 3 – w tej fazie dochodzi do wyczerpywania się zasobów ciepła z powodu wyczerpania się zapasów glikogenu. Dłuższe przebywanie w zimnej wodzie grozi hipotermią.