Szałwia hiszpańska, to malutkie ziarenka – bogate źródło witamin, minerałów, błonnika czy białka. Dodatkowo kryją w sobie potężną dawkę energii.

Myślę, że warto nauczyć się je używać w kuchni, gdyż mogą nam przynieść same korzyści 🙂

Nasiona CHIA pochodzą z Ameryki Południowej. Aztekowie uważali, że jest to pokarm pomocny w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej oraz bystrości umysłu. Przez wieki nasiona chia były używane także jako podstawowe pożywienie dla Indian z południowo-zachodniej części dzisiejszego Meksyku. Mogli spożyć zaledwie 1 łyżeczkę na dzień i maszerować 24 godziny bez przerwy!

Jeżeli chodzi o smak nasion CHIA, to smaku tak naprawdę nie mają, smakują po prostu tym płynem, którym zostały wcześniej namoczone (9-cio krotnie zwiększają swoją objętość w płynie w ciągu kilkunastu-kilkudziesięciu minut). Jeśli namoczysz je więc w wodzie, nie będą miały smaku, jedynie galaretowata konsystencję, jeśli w soku owocowym smakować będą owocowo. Nasiona szałwii hiszpańskiej nie zmieniają więc smaku koktajli, anie innych potraw do których je dodasz. My dodajemy je do chleba .

Nasiona szałwii hiszpańskiej:

– Stanowią źródło kwasów tłuszczowych Omega 3 i Omega 6 w optymalnych proporcjach.

– Energia, którą nam dają pozwala na wypełnianie naszych codziennych zadań bez uczucia zmęczenia oraz stresu,

– Spożywane regularnie, zwiększają naszą kondycję. Powinny ją zatem spożywać osoby, które prowadzą aktywny tryb życia.

– Nasiona chia są pożywieniem bogatym w substancje odżywcze, które nie jest kaloryczne. Mogą być zatem używane w celu zmniejszenia wagi ciała lub jej utrzymania,

– Poprawiają funkcjonowanie mózgu (poprawiają przewodnictwo nerwowe).

– Pomagają diabetykom ustabilizować poziom glukozy we krwi,

– Mają działanie przeciwzapalne, co może okazać się ciekawe dla osób z problemami stawowymi,

– Nasiona chia poprawiają metabolizm,

– Przyspieszają wzrost mięśni – białko, które znajduje się w nasionach chia pomaga w budowaniu masy mięśniowej

– Antyoksydanty oraz minerały i witaminy zawarte w nasionach chia pozwalają utrzymać młodość, poprawiają stan włosów i skóry, wzmacniają układ odpornościowy.

– Rozpuszczalny błonnik, zawarty w nasionach chia zwiększa uczucie sytości, co pozwala ograniczyć apetyt osobom objadającym się.

– Spożywanie nasion chia namoczonych w wodzie oczyszcza układ pokarmowy, gdyż pełnią rolę naturalnej miotełki. Usuwają również zanieczyszczenia oraz toksyny z jelit.

Polecane proporcje płynu i nasion dla większości przepisów to wagowo 9 porcji płynu na 1 część nasion. Komórki nasion absorbujące wodę zwiększają objętości posiłku, nie mając przy tym negatywnego wpływu na smak potrawy. Nasiona chia emulgują, tworząc przy tym większą powierzchnię styku, co w konsekwencji wzmaga smak przypraw, a nie osłabia go.

 

Martyna Majewska
Obserwuj

Martyna Majewska

współautorka bloga Naturalnie Naturalni. Od lat pasjonująca się zdrowym stylem życia, a od ponad roku również domowym wytwarzaniem kosmetyków i środków czystości. Dąży do życia, jak najbliżej natury i bycia jak najbardziej samowystarczającą. Zafascynowana magią słowiańską i rodową, górami i podróżami. Chce przekazywać zdobyta wiedzę dalej, żeby każdy miał możliwość zadbania o własne otoczenie 🙂Zapraszam na konsultacje na Skypie
Martyna Majewska
Obserwuj

Latest posts by Martyna Majewska (see all)